GEMMA BADIAS

Gemma

Psicóloga. Terapeuta gestaltica

Consteladora familiar.

Psicomotricista infantil

Per què? Per què? Per què? ....

Els nens passen per una etapa en què pregunten de manera ingènua el perquè de tot, i quan els contestes tornen a qüestionar el perquè de la resposta. És la seva forma de conèixer el món i ho fan des d'una espontaneïtat total, sense cap tipus de censura o filtres, almenys al principi.

Per ser creatiu hem de recuperar aquesta ingenuïtat i qüestionar-ho tot, sense donar res per suposat i escapant de les idees preconcebudes?, per què això es fa d'aquesta manera?, Per què cal fer-ho així?, Hi ha altres maneres?

Hem de qüestionar fins i tot la popular expressió: "si funciona, no ho toquis". Perquè fins i tot la coses que funcionen poden millorar, per exemple:

Jo per arrebossar el pollastre posava la carn en ou i després li afegia el pa. Donava per fet que era l'ordre més natural. Però algú em va suggerir fer-ho al revés i vaig descobrir que el resultat és millor.

Les raons per les quals fem les coses sempre igual, sense plantejar-nos altres possibilitats poden ser molt diferents:

  • Per tradició. Per exemple els taxis de Londres van ser dissenyats perquè pogués entrar una persona amb barret de copa, i encara que fa temps que aquesta necessitat va desaparèixer s'ha seguit mantenint el mateix model.
  • Per continuïtat històrica. Quan es van dissenyar els avions es va partir dels conceptes previs que s'havien aplicat en els trens que ja existien, però hi ha moltes coses que es podrien haver dissenyat més eficient per a l'avió.
  • Per mandra. L'esforç de buscar i implementar noves formes requereix esforç i de vegades preferim deixar les coses com estan.
  • Per no enfrontar-nos amb les resistències dels altres, i fins i tot les pròpies. Per exemple Darwin va escriure el seu famós tractat de l'evolució de les espècies i el va tenir tancat en un calaix molt temps fins que va fer apilament del valor suficient per presentar-lo a la societat.